Positief formuleren: vertel wat je wél doet
Positief formuleren was nog nooit zo actueel. We worden zowat continu geconfronteerd met verbaal kabaal in dit Tijdperk van de Korte Lontjes. Reden temeer om in (zakelijke) teksten aandacht te blijven schenken aan positief taalgebruik. We schreven er al eerder over:
In deze blog delen we nog twee tips voor positief taalgebruik.
TIP 1. Vertel wat je wél doet
In aanbestedingen en andere commerciële teksten vertellen organisaties (te) vaak wat ze niet doen. Ze schrijven dan zaken als:
- Wij maken geen onderscheid tussen X en Y.
- Wij hebben geen 9-tot-5-mentaliteit.
- Wij zijn niet bang om Z te doen.
Terwijl de lezer vooral geïnteresseerd is in wat je wel doet. Waarvoor kan hij bij jou terecht? Welk probleem ga je voor hem oplossen? Met een klein beetje moeite geef je dit soort zinnen een positieve draai:
- X en Y zijn bij ons van harte welkom.
- U kunt 24/7 op ons rekenen.
- Wij gaan graag aan de slag met Z.
TIP 2. Zet je niet af tegen de concurrentie
Natuurlijk ben jij veel beter dan je concurrent. En natuurlijk wil je dit graag in je teksten benadrukken. Maar pas op: je concurrent onderuithalen maakt je niet bepaald sympathieker in de ogen van de lezer. Benadruk daarom liever je eigen sterke punten. Schrijf dus niet:
- Waar andere kantoren vasthouden aan 6% kantoorkosten, hebben wij besloten om deze niet meer in rekening te brengen.
- Andere opleidingsinstituten bieden geen opleidingen aan in deze richting.
Houd het positief en schrijf bijvoorbeeld:
- Bij ons betaalt u alleen de uren van onze tekstschrijver.
- Onze masterclass is uniek in Nederland.
Zo komen we stap voor stap steeds dichter bij ons doel: positieve teksten voor iedereen!