Onze collega Katja Graven

  • October 2021

Twintig jaar geleden was zij degene die Het Nederlands Tekstbureau bij de Kamer van Koophandel inschreef – in het laatste jaar van haar studie Journalistiek. Dat inschrijven ging overigens niet zonder slag of stoot ... Ze werkt inmiddels nog steeds als tekstschrijver, maar vervult ook alweer vijftien jaar de rol van franchisegever binnen Het Nederlands Tekstbureau. Maak kennis met Katja Graven.
 

Vertel, waar stond jij 20 jaar geleden?

“Ik was toen 22 jaar en zat in het laatste jaar van de School voor Journalistiek. Ik heb voor die opleiding gekozen, nadat ik in een tussenjaar op Schoevers mijn liefde voor de Nederlandse taal écht ontdekte. Ik vond het heerlijk om teksten te schrijven en met de rode pen brieven na te kijken. Bovendien kom ik uit een schrijvers- en journalistenfamilie. Toch is het grappig, want tot mijn 18e had ik geen flauw idee wat ik wilde worden. Ik had zelfs nooit aan de optie 'tekstschrijver' of 'journalist' gedacht – ondanks dat ik al op jonge leeftijd buurtkrantjes maakte. Ik geloof dat zowel mijn school als mijn ouders eigenlijk de Toneelacademie hadden verwacht.”

Wanneer en waarom koos je voor Het Nederlands Tekstbureau?

“Door een bijbaan bij een marktonderzoekbureau ontdekte ik hoe fijn het is om ‘eigen baas’ te zijn. Mijn werkgever gaf me veel vrijheid en kansen om me te ontwikkelen. Ik mocht bijvoorbeeld ook onderzoeksrapporten schrijven. Toen ik in de Voorburgse krant over een tekstbureau las, wist ik het opeens: dat ga ik doen. Dan had ik vrijheid, mocht ik onbeperkt schrijven en kon ik er echt een bureau van maken. Dat leek me leuker dan freelance klussen zoeken en uitsluitend voor kranten of magazines werken. In het laatste jaar van mijn studie zette ik daarom Het Nederlands Tekstbureau op. Ik huurde een kantoor, plaatste een vermelding in de Gouden Gids en liet visitekaartjes drukken. Een leuke tijd!”

Hoe is HNTB tot nu toe bevallen?

“Bijzonder goed. Ik krijg nog altijd energie van teksten schrijven, redigeren en corrigeren en vind het leuk om klantrelaties te onderhouden. En, doordat ik vijftien jaar geleden de franchiseformule ben gestart, houd ik me nu ook met andere taken bezig zoals de marketing. Verder heb ik natuurlijk een fijne club collega’s om me heen op wie ik kan bouwen. En zij op mij. Dat voelt heel vertrouwd.”

Wat vergeet je nu al nooit meer van je tijd bij HNTB?

“Het moment dat ik Het Nederlands Tekstbureau bij de Kamer van Koophandel probeerde in te schrijven. Ik weet nog dat er een inspecteur bij werd gehaald, omdat Het Nederlands Tekstbureau ‘te groot’ klonk voor een eenmanszaak. Dat is overigens ook een van de redenen waarom ik al in mijn laatste studiejaar het bureau oprichtte: ik was bang dat iemand anders er met de bedrijfsnaam vandoor zou gaan [lachend]. Verder vind ik de keren dat echt grote namen ons bureau wisten te vinden onvergetelijk. Ik noem bijvoorbeeld TUI, de Tweede Kamer en LinkedIn. Dan zijn we met z’n allen best wel trots. En, mijn allereerste klant was Siemens. Ook dat vergeet ik nooit meer: een folder schrijven over verschillende soorten huistelefoons. Ik heb 'm nog steeds.”

Waar zie jij jezelf over 20 jaar?

“Nog altijd bij Het Nederlands Tekstbureau. Hopelijk nog met een deel van de collega’s met wie ik nu ook werk – het andere deel zal dan al met pensioen zijn. Verder hoop ik regelmatig mijn laptop in het buitenland open te klappen. En, een eigen boek op de plank zou ook geweldig zijn. Maar, dat vind ik echt een vak apart.”

Welke 20 woorden zou jij graag aan de lezer willen meegeven?

“Omring je met fijne mensen. Oefen waar mogelijk invloed uit op je leven. En probeer óm te denken wanneer nodig."