Onze eerste collega: Arie Verhoef
Onze eerste franchisenemer en nog altijd fijne collega: Arie Verhoef! We stelden hem vijf vragen. Waar stond hij bijvoorbeeld 20 jaar geleden? En wat vergeet hij nooit meer van zijn tijd bij Het Nederlands Tekstbureau (HNTB). Een kleine spoiler: vers van de EO rolde hij zo de wereld van beha’s en mix & match in.
Wat deed jij 20 jaar terug?
“Tjonge, dat is een tijd geleden. Toen had ik een meervoudige functie bij de EO in Hilversum. Ik maakte een wekelijkse radio-uitzending over pas verschenen boeken. Erg leuk om te doen. Gemiddeld kwamen per week zo’n 25 recensie-exemplaren binnen. Dan selecteerde ik drie boeken om te lezen, waarna ik een kritisch radio-interview opnam met de auteurs. De interviews die ik mij nog levendig herinner, waren met Renate Dorrestein, Arthur Japin en Jan Siebelink. Ook heb ik prachtige herinneringen aan een serie radio-uitzendingen over ‘In de ban van de ring’ van Tolkien en over de Narnia-verhalen van C.S. Lewis. Naast de functie van recensent was ik hoofdredacteur van het kinderblad ‘Zeggus’. De inhoud van het blad bepaalden we samen met de afdeling kinderprogramma’s. Ook schreef ik in die tijd teksten voor het programmablad en voor het vrouwenblad van de EO.”
Waarom koos jij voor Het Nederlands Tekstbureau?
“Ik raakte vrij plotseling mijn radioprogramma kwijt. Daarvoor in de plaats kreeg ik een functie bij een tv-programma, maar dat was niets voor mij. Ik moest iedere dag onder hoge druk een minidocumentaire leveren, waarbij de druk ten koste ging van de inhoud. Terug naar het onderwijs zag ik niet zitten – ik ben neerlandicus en begon mijn loopbaan als leraar Nederlands. Wel wilde ik iets blijven doen met taal. Ook bewaarde ik graag de eerdergenoemde vrijheid. Toen ik op internet de HNTB-oproep zag om franchisenemer te worden, heb ik niet lang geaarzeld. Een eigen onderneming en mooie, heldere teksten schrijven: het kwam opeens samen. Ik weet nog dat ik in een pittige screening mijn geschiktheid als professioneel tekstschrijver moest laten zien, maar daar zat ik niet over in. Ik had al jarenlang als redacteur allerlei soorten teksten geschreven.”
Hoe is Het Nederlands Tekstbureau al die jaren bevallen?
“Ik begon in januari 2006 en heb mezelf sindsdien ontdekt als ondernemer. Als iemand die graag meedenkt met de opdrachtgever als het gaat om communicatiestrategie en het schrijven van commerciële teksten. Daarnaast heb ik de ruimte gekregen om een trainingspoot op te zetten binnen het bureau: de masterclass Doelgericht schrijven. Daarin kan ik mijn leraarschap helemaal kwijt. In die training gaat het niet om de d’s en t’s, maar vooral om vragen als: hoe zorg je ervoor dat je tekst boeiend blijft voor je doelgroep, dat je tekst goed in elkaar zit zonder zwaar te worden en dat je tekst goed vindbaar is door zoekmachines. Vooral de afwisseling tussen het schrijfambacht, de advieskant en de trainingskant blijft mij nog steeds erg boeien.”
Wat vergeet je nooit meer na vijftien jaar?
“Mijn eerste opdracht kwam uit een voor mij onverwachte hoek. Of ik winkelteksten wilde schrijven voor Hunkemöller. Teksten over lingerie, mix & match-dingetjes et cetera. Wij hadden toen jonge tieners thuis en hadden gekozen voor ‘veilig internet’. Als de kinderen iets wilden weten over seks konden ze altijd bij ons terecht, maar niet op internet. Maar dat betekende ook dat de website van Hunkemöller werd geblokkeerd. Ik kon niet eens research doen … Dat vergeet ik nooit meer, nee.”
Waar zie jij jezelf over 20 jaar?
“Tja, dan ben ik hopelijk nog in zeer goede gezondheid. In de periode richting rollator, zeg maar, hoop ik nog veel mooie teksten te schrijven. Ook wil ik mij meer toeleggen op video. Ik heb mijn opleiding bijna achter de rug en ben al bijzonder fanatiek bezig met video’s maken over onderwerpen die mij interesseren. Ik telde kort geleden mijn video’s op YouTube: dat zijn er al ruim honderd. Nee, niet openbaar. Ik wil eerst heel goed worden! Als ik het diploma heb, kan ik voor mijn klanten naast de goede teksten ook passend beeldmateriaal maken. Een combinatie die je op steeds meer websites gaat zien. Pakkende teksten én bewegend beeld als onderdelen van één communicatiestrategie. Nou, daar kan ik de komende 20 jaar wel mee vullen.”
Tot slot, welke 20 woorden wil je graag aan de lezer meegeven?
“Blijf zo dicht mogelijk bij jezelf, maak iets moois van je talenten en koester vooral de vrijheid die je hebt.”