Dichter bij je doelgroep komen
Het leuke van schrijftrainingen geven, is dat cursisten je de meest uiteenlopende taalvragen stellen. Die beginnen dan vaak met ‘Ik heb altijd geleerd dat…’. Zo vroeg iemand mij laatst of je ‘we’ en ‘wij’ mag gebruiken in zakelijke teksten. Zij had namelijk altijd geleerd van niet en zag in de teksten van de training regelmatig ‘wij’ en ‘we’ opduiken. En dat ook nog eens door elkaar heen.
Het gebruik van ‘wij’ en ‘we’ in zakelijke teksten is prima. Sterker nog: het is een aanrader. Vergelijk de volgende voorbeelden eens:
- Adviesbureau ABC is gespecialiseerd in duurzaam tuinieren. Onze adviseurs laten u graag zien hoe uw tuin écht groen kan worden. Daarvoor komen zij bij u langs voor een advies op maat.
- Adviesbureau ABC is gespecialiseerd in duurzaam tuinieren. Wij laten u graag zien hoe uw tuin écht groen kan worden. Daarvoor komen we bij u langs voor een advies op maat.
Waar voorbeeld 1 wat afstandelijker blijft, kruipt voorbeeld 2 dichter tegen de lezer aan. Je kunt de koffie en de versgebakken appeltaart al bijna ruiken – en dat is ook meteen de kracht van ‘wij’ en ‘we’: je verkleint de afstand tot de lezer. Maar wanneer gebruik je nu ‘we’ en wanneer zeg je ‘wij’?
Wij
‘Wij’ krijgt de nadruk en trekt de aandacht naar zich toe. Dat moet passen binnen de zin. In de tweede zin van voorbeeld 2 is ‘wij’ prima op zijn plaats.
We
‘We’ krijgt geen nadruk, waardoor de rest van de zin meer aandacht krijgt. In de derde zin van voorbeeld 2 past ‘we’ het beste. Je wilt immers de nadruk leggen op het langskomen. ‘Daarvoor komen wij bij u langs voor een advies op maat’ klinkt vreemd. Wie anders, zou je zeggen.
Vraag
Dus wat die leraar je ook heeft geleerd: ‘wij’ en ‘we’ zijn heel geschikt voor zakelijke teksten. Heb jij trouwens ook zo’n prangende vraag in de categorie ‘Ik heb altijd geleerd dat…’? Post hem dan hieronder en wie weet kunnen we er binnenkort een nieuwe blog aan wijden.