Detachering bij het CAK
Ruim een miljoen mensen heeft jaarlijks met het CAK te maken. De organisatie berekent en int onder meer de eigen bijdragen voor de Wet langdurige zorg en de Wet maatschappelijke ondersteuning. Bij alles wat gebeurt, staat de klant continu centraal. Zo doet het CAK er alles aan om te zorgen dat een boodschap voor de klanten in één keer helder is. Daarbij helpt Het Nederlands Tekstbureau op flexibele basis. En dat doen we graag!
Piekdrukte opvangen
De samenwerking tussen Het Nederlands Tekstbureau en het CAK begon al in 2006. Toen ondersteunde tekstschrijver Katja bij het jaarverslag. Ze nam interviews af met sleutelpersonen binnen de organisatie en deed ook de eindredactie. In de loop der jaren kwamen de opdrachten met enige regelmaat terug. Katja: “Zowel ikzelf als mijn collega Martine gingen aan de slag. Soms ging het om de correctie van een klantbrochure, de andere keer om interviews voor het personeelsblad. Door die afwisseling leerden we de organisatie door en door kennen.”
Het CAK verstuurt elke dag veel brieven aan klanten, met daarin persoonlijke informatie. Om te zorgen dat ook deze brieven helder en correct zijn, verzorgde tekstschrijver en trainer Arie Verhoef een schrijftraining voor de verantwoordelijke medewerkers. Voor heldere interne communicatie gaf Katja een workshop met schrijftips voor medewerkers die voor hun afdeling intranetberichten plaatsen.
Werken op locatie
De afgelopen tien jaar zaten we twee keer voor een langere periode gedetacheerd om piekdruktes op te vangen. De aanleiding voor de laatste detacheerklus was de overheveling van een vijftal regelingen van het Zorginstituut naar het CAK. “Er moest ontzettend veel gebeuren: factsheets over de regelingen samenstellen, nieuwsbrieven voor beide organisaties schrijven, webteksten in de stijl van het CAK omzetten”, vertelt Katja. “Daarom was het handig om op locatie te gaan werken; zo kon ik extra snel schakelen met collega’s van de afdeling. En tussentijds kon ik meteen meeschrijven aan teksten voor de nieuwe website: twee vliegen in één klap.”
“We zijn heel blij met de tijdelijke ondersteuning van Katja. Ze werkt natuurlijk al langere tijd op ad-hocbasis voor ons, maar nu was het fijn dat ze bij ons op locatie kon komen werken. Ze is hier gemiddeld anderhalve dag per week, flexibel in te delen naar werkdruk. Omdat ze de organisatie door en door kent, voelt het heel vertrouwd. Zo springt ze ook bij in andere projecten voor interne en externe communicatie.”
Harriët Nipperus
Communicatiemanager bij het CAK